Dieta pięciu przemian

Według chińskiej medycyny to, co jemy, powinno być w zgodzie z naturą żywiołów. Dieta pięciu przemian, zwana również pięciu elementów realizuje właśnie te zasady pozwalając na utratę nawet 3 kilogramów w ciągu miesiąca. Możliwe, że nie jest to bardzo znana dieta, gdyż zastosowanie jej wymaga pewnej wiedzy co do przygotowania posiłków. Aby schudnąć nie musisz tutaj liczyć kalorii, ani przeprowadzać drakońskich diet, ani też nie musisz wypijać hektolitrów wody mineralnej… Zatem o co tutaj chodzi?

Jadłospis diety 5 przemian zakłada spożywanie pięciu posiłków z wyszczególnieniem trzech głównych oraz dwóch mniejszych przekąsek. W skład każdego z posiłków muszą wchodzić produkty ze wszystkich grup smakowych (słodkie, słone, ostre, gorzkie oraz kwaśne), czyli pięciu smaków. Oddzielnie można spożywać jedynie produkty o smaku słodkim. Bardzo istotna w tej diecie jest zasada koła, czyli odpowiednia kolejność wkładania produktów do garnka. Zaczynając od słodkich, później ostre i słone, a kończąc n kwaśnych i gorzkich. Trzy główne posiłki spełniają stare przesłanie, gdyż w tej diecie śniadanie jest obfite, obiad sycący, a kolacja lekka, czyli skromny posiłek zjedzony ok. godziny 18:00. Produkty zakazane w tej diecie to m.in. cukier, słodkie mleko, tłuszcze zwierzęce, mięso wędzone oraz duża ilość produktów nabiałowych. Wskazane natomiast jest jedzenie słodkich owoców, marchwi, dyni, chudego mięsa oraz ryb, pestek słonecznika, oliwy z oliwek oraz picie zielonej herbaty.

SMAKI:
Kwaśny – są to np. jogurty, kefiry, kwaśne owoce, pomidory, biały ser, drób oraz białe wino.
Gorzki – np. orzechy włoskie, kasza gryczana, tymianek, bazylia, kawa, herbata i czerwone wino.
Słodki – ziemniaki, marchew, miód, jajka, słodkie owoce.
Ostry – czosnek, cebula, ryż, kalafior.
Słony – wieprzowina, wędliny, zimna woda, sól, ryby morskie i sery pleśniowe.

Dla kogo dieta?:
Dieta polecana jest wszystkim. Główną jej zaletą jest poprawienie przemiany materii, brak liczenia kalorii oraz to że nie trzeba też sprawdzać indeksu glikemicznego. Odpowiednio dobrany jadłospis zapewnia dostarczenie wszystkich witamin oraz składników mineralnych.

Dla kogo jednak nie??:
Dla tych, którzy nie chcą poświęcać dużo czasu na przyrządzanie posiłków. Tutaj nawet sposób wrzucania na patelnię wymaga przestrzegania ściśle określonych zasad. Masz zatem przed sobą zadanie jakim jest nauczenie się łączenia ze sobą smaków.

Plusy i minusy diety pięciu przemian:
Minusem zapewne jest to że menu jest bardzo pracochłonne. Jeżeli lubisz podjadać różnego rodzaju mięsa to tu możesz nie być zadowolona, gdyż królują tu ryby. Jak już wcześniej wspomniałam nie trzeba liczyć kalorii ani indeksu glikemicznego. Każdy tu może zauważyć, że dieta ta poprzez składniki polecane kojarzy się z dietą śródziemnomorską, gdzie dużo warzyw oraz bardzo zdrowych ryb. A taki właśnie rodzaj odżywiania w efekcie daje dobre samopoczucie oraz zdrowie na długie lata.