Trening interwałowy.

Trening interwałowy – ta specjalna forma wysiłku fizycznego służy poprawie wydolności krążeniowo-oddechowej, sprawności fizycznej, a przede wszystkim redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Trening polega na przeplataniu ćwiczeń na wysokim poziomie intensywności z treningiem o niskiej intensywności, czyli wysokie tętno w granicy 90-100 % HR max. przeplatamy tętnem 55-65% HR max.

Jeżeli chodzi o odchudzanie metoda stosowania zmiennej intensywności w treningu jest niezwykle skuteczna. Wprawdzie intensywność treningu jest bardzo wysoka, więc procentowa ilość spalanych tłuszczy podczas wysiłku będzie mniejsza niż w treningu aerobowym. Jednak, aby wykonać tak intensywny trening potrzebujemy więcej energii, tracimy więcej ogólnej ilości kalorii.

W tym rodzaju treningu również ważny jest czas potreningowy, w którym na potrzeby regeneracji także zużywane są kalorie, to znaczy czas utraty zbędnych kilogramów przypada też na okres, kiedy już nie wykonujemy ćwiczeń. Trening interwałowy wraz z rozgrzewką powinien trwać od 5 do 25 minut. Klasyczną wersją opisywanego treningu jest zamienne zastosowanie truchtu ze sprintem, ale możemy również stosować tą metodę np. na rowerku stacjonarnym, czy też podczas pływania.

Podczas jednego dnia treningu można wykonać kilka interwałów, jednak tak, aby trening nie przekraczał 25 minut. Pamiętajmy, że organizm przystosowuje się do wysiłku, dlatego powinniśmy zmieniać z tygodnia na tydzień trening poprzez wydłużenie czasu treningu lub zwiększenie jego intensywności.

W treningu interwałowym ważna jest aktywna przerwa pomiędzy intensywnymi wysiłkami np. trucht, ma ona za zadanie doprowadzenie do niepełnego odpoczynku organizmu. Podczas przerwy, nasze tętno powinno spaść na poziom 60 – 65 % HR max., a szybkość opadania zależna jest od poziomu wytrenowania. Jeśli tętno podczas przerwy bardzo wolno opada, może to oznaczać, że zastosowaliśmy zbyt intensywny trening przy naszym stopniu wytrenowania.

Metoda interwałowa nie powinna być stosowana częściej niż dwa razy w tygodniu, a po każdym treningu powinniśmy zastosować jednodniową przerwę.

Trening ze względu na dużą intensywność jest zalecany zdrowym i aktywnym fizycznie osobom. Przed zastosowaniem tej metody dobrze jest skonsultować się z lekarzem. Dodatkowo trenując należy stale obserwować swój organizm i efekty ćwiczeń.