Jak wstawać wcześniej?

Wczesne wstawanie jest to dla wielu nie lada wyzwaniem. Każdy chciałby zyskać dodatkowe pół godziny, godzinę czy więcej czasu w ciągu dnia, jednak, gdy pojawia się postanowienie wczesnego wstawania to najczęściej brak motywacji. Poniżej kilka wskazówek dzięki, którym wyrobić sobie nawyk wczesnego wstawia.

1. Budzik
  • Ustaw sobie budzik daleko od łóżka, tak abyś nie mógł wyłączyć tylko za wyciągnięciem ręki. Najlepiej jeśli postawisz budzik w innym pomieszczeniu, wtedy masz gwarancje że zerwiesz się, aby go szybko wyłączyć, nie budząc przy tym innych współlokatorów.
  • Jeśli już musisz mieć budzik blisko siebie, wyłącz opcję “drzemki”. 5-10 minutowe drzemki pozwolą, byś się rozleniwił, zasypiasz na te kilkanaście minut, często też przesypiasz ponowny budzik i w skutek czego wstajesz daleko po planowanej godzinie pobudki.
  • Ustaw ulubioną piosenkę jako dzwonek twojego budzika, to od razu przyprawi Cię o dobry nastrój i zachęci do wczesnego rozpoczęcia dnia, podczas gdy inni jeszcze śpią.
  • Zmieniaj co jakiś czas muzykę w Twoim budziku. Po jakimś czasie Twój umysł przyzwyczai się do tej melodyjki i przestaniesz na nią właściwie reagować.
2. Wstawaj zawsze o tej samej porze 

Zawsze wstawaj o tej samej porze, niezależnie od tego czy jest weekend czy nie. Czy musisz iść do pracy, czy masz wolne. Po prostu wstań, tylko tak wyrobisz sobie nawyk. Rozregulowany system wstawania w tygodniu o 6:00, w niedziele po 12:00 tylko utrudni Twoje zamierzone wczesne wstawanie. Pamiętaj zatem o wstawaniu zawsze o tej samej godzinie, szybciej wyrobisz sobie nawyk, a po jakimś czasie nie będziesz nawet potrzebował budzika, bo sam się będziesz budził o danej godzinie.

3. Wyrób sobie nawyk
  • Pierwszym ćwiczeniem jakie ułatwi Ci poranne wstawanie jest wyrobienie sobie nawyku – reakcji na budzik, tak jak były szkolone psy Pawłowa, które reagowały na zapalenie się żarówki. Ty reaguj na budzik. Zrób sobie w dzień kilka, bądź kilkanaście razy taki eksperyment, przebierz się, włóż to w czym zwykle śpisz, połóż do łóżka, nastaw budzik za kilka minut i jak tylko go usłyszysz wstań, ubierz się, postaw wodę na kawę, po prostu rób dokładnie te czynności, które robisz rano, powtórz to tyle razy, aby twój umysł się przyzwyczaił i automatycznie reagował na dźwięk budzika.
  • Wyrób sobie nawyk poprzez 30-dniowe wyzwanie. Obiecaj sobie, że przez miesiąc będziesz wstawał wcześniej, miesiąc to wystarczająco krótko, by wytrwać i wystarczając dużo, by wyrobić sobie nawyk. A kto wie, może po miesiącu spodoba Ci się wczesne wstawanie i wdrożysz to w życie na stałe?
4. Kładź się kiedy jesteś śpiący

Zawsze kładź się wtedy kiedy jesteś zmęczony i śpiący. Nieraz potrzebujesz tego snu więcej, nieraz mniej, to zależy od tego jak aktywny był dla Ciebie dzień. Jeśli kładziesz się wcześniej i nie możesz zasnąć przez 10-15 minut to już duży problem. Wstań wtedy, poczytaj książkę w innym pokoju, lub zrób coś, połóż się dopiero wtedy, gdy jesteś zmęczony. Może też tak się stać, że położysz się zbyt wcześnie i obudzisz o 2-3 w nocy i nie będziesz mógł przez dłuższy czas zasnąć. Zatem kładź się do łóżka wtedy gdy jesteś zmęczony i bardzo śpiący, tak, że będziesz mógł zasnąć w kilka minut.

5. Zastanów się dlaczego chcesz wcześnie wstawać
  • Wczesne wstawanie dla samego wstawania jest naprawdę małą motywacją. Zastanów się dlaczego chcesz to robić. Słowa Mariusza Szuby: “Wymówka nie powstała rano! Powstała wieczorem i najprawdopodobniej zaraz po Twojej decyzji o wcześniejszej pobudce.” Wymówka ta przez całą noc będzie narastała, podczas gdy Twoje postanowienie wczesnego wstawania będzie dalej takie samo. Chodzi o to żeby Twoje postanowienie było silniejsze niż wymówka, która rano zapyta “Ale po co?” Znajdź sobie konkretny cel, zadanie, które od samego rana będziesz mógł zrealizować, wtedy wymówka nie będzie miała szans.
  • Zacznij więc od rzeczy ważnych. Rano kiedy masz coś ważnego do zrobienia to masz większą motywację, żeby wstać, bo po prostu nie możesz tego tak zostawić.
6. Lista celów
  • Wieczorem spisz sobie listę celów, jakie chcesz osiągnąć, zapisz listę zadań do wykonania na jutro. Duże prawdopodobieństwo, że rano wstaniesz, będziesz o nich pamiętać i szybko zaczniesz działać.
  • Zrób też przygotowania na jutro. Posprzątaj swoje biurko, jeśli od rana zamierzasz przy nim pracować. Co tylko możesz to zrób, aby przygotować, rozpocząć zadanie z listy, by od samego rana trzeźwym umysłem się za to zabrać.
7. Zadeklaruj się

Powiedz swojemu przyjacielowi, komuś z rodziny, czy kolegom z pracy, że zamierzasz wcześnie wstawać, powiedz też o której będziesz wstawał i przez jaki czas będziesz miał to wyzwanie. Przyjaciele będą doskonałą motywacją, nie tylko będą kibicować, ale też byłoby Ci po prostu wstyd, gdyby nie udało Ci się osiągnąć wyzwania.