Jedzenie jabłko dziennie – korzystne dla zdrowia

Jabłka mają swoje dobroczynne właściwości, nie tylko ze względu na wysoki poziom błonnika jaki w sobie zawiera.
Ostatnie badania dowodzą, że spożycie tego owocu zmniejsza poziom złego cholesterolu, a także pomaga w odchudzaniu. Uwzględniając jabłko w codziennej diecie można uzyskać znaczną poprawę zdrowia naszego ciała. Spożycie jabłek korzystnie wpływa na układ krążenia, gdyż następuje zmniejszenie poziomu złego cholesterolu, a podwyższenie dobrego.
Jabłka zawierają pektyny i polifenole, które chronią układ naczyniowo-sercowy, zmniejszają poziom złego cholesterolu oraz innych związków szkodliwych we krwi. Sprzyjają zmniejszeniu masy ciała, gdyż szybko zapewniają uczucie sytości.

Istnieją również poglądy, że regularne spożycie dwóch jabłek dziennie może zmniejszyć poziom cholesterolu nawet o 20 proc. Jednakże osoby z zagrożeniem miażdżycy nie powinny zastępować jabłkami leków obniżających stężenie cholesterolu, aczkolwiek warto te owoce wliczyć do codziennej diety.
Kolejnym składnikiem jabłka, który ma pozytywny wpływ na pracę serca są sole potasu, korzystnie oddziałujące na pracę mięśnia sercowego oraz układu nerwowego i wspomagają też leczenie niedokrwistości. Aż 134 mg potasu znajduje się w 100 gramach miąższu.
Warto nie obierać jabłka ze skórki, gdyż zawiera ona krzem oraz wapń, niezbędne m. in. do wzmocnienia włosów i paznokci. Tuż pod skórką gromadzi się także duża zawartość witaminy C. Jednak jedzenie ze skórką wymaga najpierw dokładnego umycia.
Dodatkowo w owocach jabłoni można znaleźć również witaminę P, karotenoidy, witaminy z grupy B, jak również minerały taki jak: wapń, żelazo, fosfor, cynk, potas, miedź, jod i chrom. Cenna informacja dla odchudzających się osób, jabłka mają niewielką wartość energetyczną mimo iż jest w nich naturalny cukier – fruktoza i sacharoza.

Badanie

Badacze z Florida State University, USA, odkryli “cudowne” działania jabłek, nie tylko ze względu na wysoką zawartość błonnika, ale i co jeszcze?
Otóż, badanie prowadzone przez dr Bahram Arjmandi, profesora Wydziału Nauk Żywieniowych, Żywności i ćwiczenia z Florida State University zaangażowało 160 kobiet między 45 a 65. Kobiety te zostały podzielone na dwie grupy: jedna miała spożywać 75 gramów suszonych jabłek dziennie przez rok, a druga grupa tą samą wartość suszonych śliwek. Pobierano próbki na 3, 6 , 12 miesięcy w trakcie badań. Co ciekawego, zauważono, że kobiety, które jadły jabłka uzyskały 23 % redukcji LDL cholesterolu (lipoprotein o niskiej gęstości lub złego cholesterolu) oraz 4% wzrost cholesterolu HDL (dobry cholesterol).
Kolejną zaletą było to, że dzienne spożycie 240 kalorii suszonych jabłek nie powoduje przyrost masy ciała u kobiet, co więcej, straciły one na wadze o około 1,5 kg. Odchudzeniu zapewne sprzyjała pektyna, związek który powoduje dość szybko uczucie sytości.
Choć badanie przeprowadzono tylko u kobiet, naukowcy twierdzą, że wyniki u mężczyzn, nie uległyby radykalnej zmianie.
Naukowcy planują też przeprowadzenie większych badań w całym kraju, w celu potwierdzenie wyników tego badania.

Codzienne spożywanie jabłek, powoduje także obniżenie poziomu wodoronadtlenku i białka C-reaktywnego w stanach zapalnych.