Kontrolowanie wagi, czyli jak i kiedy się ważyć?

Często, aby sprawdzić czy utrzymujemy prawidłową wagę oraz upewnić się, że nie mamy problemów z nadwagą, idziemy się zważyć. Zdawałoby się, że nie ma nic prostszego niż ta błyskawiczna czynność. Tymczasem wiele osób zapomina o podstawowych zasadach kontrolowania naszej masy ciała. Pomijając tę wiedzę nasze pomiary mogą być nieprawidłowe. O czym zatem należy pamiętać?

Kontrolowanie naszej wagi jest jak najbardziej słusznym działaniem, gdyż powinniśmy dbać o naszą formę oraz prawidłową wagę, jednak należy zachować w tym umiar. Im częściej i “obsesyjnie” się ważysz, tym bardziej możesz popadać w paranoję oraz nadmierne, irracjonalne odchudzanie się. Powiem Ci zatem kiedy i jak często powinniśmy się ważyć, aby cieszyć się wynikami i nie mieć obaw, że znów przytyliśmy.

Najważniejsze jest to, aby zawsze ważyć się o stałej porze!

Jednym z najczęstszych błędów jakie popełniamy podczas ważenia się jest lekceważenie pory dnia, o której to robimy. A to dlaczego? Czyż nie prawdą jest, że waga człowieka w ciągu dnia kilkukrotnie ulega zmianie? Tak, zależy to zarówno od czasu w jakim spożywamy posiłki, od naszej aktywności fizycznej oraz przemiany materii. Wówczas różnica w wadze może wahać się nawet do paru kilogramów w ciągu dnia. Zwróć uwagę, że Twoja waga osiągnie inne wartości, jeśli zważysz się o poranku na czczo i tego samego dnia np. po sytym obiedzie. Czyż nie ma znaczniej różnicy pomiędzy tymi wynikami? Jeśli zatem ważysz się o różnych porach, nie będziesz mogła jednoznacznie stwierdzić czy zauważalne zmiany to skutek obfitego obiadu czy Tobie faktycznie się przytyło. W celu uniknięcia takich dylematów, powinnaś ważyć się o stałych porach, najlepiej jeśli będzie to rano, po oddaniu moczu.

Jak często powinniśmy się ważyć?

Drugim istotnym błędem osób kontrolujących swoją wagę jest zbyt często ważenie się. Jak wyżej nadmieniłam waga może zmieniać się w ciągu dnia. Optymalnym rozwiązaniem jest ważenie się regularnie co tydzień o zbliżonych godzinach. Dodatkowo kobiety nie powinny zapominać o tym, że mają tendencję do zatrzymywania wody w organizmie, np. przed miesiączką, a przez to mogą też mieć wtedy nieco większą masę. Podsumowując zatem regularność i odpowiednia częstotliwość to podstawa prawidłowego kontrolowania naszej wagi. Dodatkowo warto wybrać wagi elektroniczne, która oprócz kilogramów pokazują procentowy wskaźnik wody oraz tłuszczu. Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasza waga jest prawidłowa możemy skorzystać, ze wskaźnika BMI.