Różnice między ciemnym a białym pieczywem – które wybrać?

Istnieje wiele różnic pomiędzy jasnym a ciemnym pieczywem, nie tylko w zakresie jego przetwarzania i zawartości odżywczej, ale też mitów związanych z nadwagą.

Dawniej chleb pozyskiwano tylko w jeden sposób, mianowicie było to mielenie ziarna zbóż w całości. Zatem można by powiedzieć, że w efekcie końcowym produkt zawierał wszystkie składniki odżywcze. Jednakże wraz z wynalezieniem młyna stosowano procesy obróbki zboża, wyszlifowane ziarno było cieńsze co sprawiło, że tracił on na wartości, a posiłek stawał się zepsuty znacznie szybciej. Aby wydłużyć jego żywotność piekarze postanowili wyeliminować elementy związane z wytwarzaniem mąki (lipidy, minerały i witaminy), w skutek czego wyprodukowała ona mniej pożywnego chleba.

RÓŻNICE

Biały chleb jest pozbawiony włókien, a tym samym witamin z grupy B, które są zawarte w powłoce. Włókno jest ważne, gdyż pomaga na przykład osobom z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów w celu utrzymania ich prawidłowego poziomu.

Znaczącą różnicę pomiędzy tymi dwoma gatunkami stanowi ilość włókien roślinnych zawartych w chlebie, które zmniejszają wchłanianie składników odżywczych, ale sprzyjają jelitom i korzystnie działają na florę bakteryjną jelit.
W zasadzie oba dostarczają zarówno składniki (węglowodany, białka i tłuszcze), aczkolwiek znacząca różnica jest w witaminach. Prawdopodobnie też całe ziarna w zależności od przygotowania zawierają mniej tłuszczu.

Białe pieczywo

Biały chleb jest lepiej trawiony niż pełnoziarnisty, jednakże zawiera bardzo niski poziom błonnika, co może zwiększać zaparcia. Zalecanie spożycia błonnika wynosi w granicach 25- 30 gramów dziennie.
Istnieją też mity na temat białego pieczywa. Między innymi utarło się, że biały chleb ma negatywny wpływ na nasz organizm. Przykładowo często oskarża się biały chleb jako przyczynę powstania nadwagi, która często pojawia się przy stosowaniu niewłaściwej diety odżywczej i odnosi się do całości, ilości oraz jakości spożywanych składników, a nie do samego chleba.
I choć biała mąka wykorzystywana w chlebie została pozbawiona błonnika oraz niektórych witamin i minerałów zgodnie z krajowymi normami jest wzmacniana w składniki odżywcze. Dodatkowo do różnych rodzajów białego pieczywa dodawane są mieszanki witaminowe w celu zwiększenia ich wartości odżywczych. Wiele z nich także zapewnia znaczne ilości żelaza, wapnia, lub kwasu foliowego.

Nierzadko chleb obwiniany jest za zwiększenie masy ciała niezależnie od tego jak często jest spożywany i jakie inne produkty mu towarzyszą. W dobrym akompaniamencie może okazać się na przykład ze szklanką mleka lub jogurtu o niskiej zawartości tłuszczu.
Jednak białe pieczywo ma też swoje zalety. Jest delikatne i lekkostrawne, dzięki czemu poleca się je małym dzieciom, osobom cierpiącym na zespół jelita drażliwego, chorobę wrzodową żołądka lub choroby trzustki.

Podsumowanie:

W zakresie energii, jasne i ciemne pieczywa mają podobną wartość kaloryczną. Z tą różnicą, że jedną z zalet razowego chleba jest to, że zawiera więcej błonnika, który daje uczucie sytości. Ciemne pieczywo często występuje z dodatkami w postaci np. ziarna słonecznika, co zwiększa jego walory odżywcze, a zarazem ma niepowtarzalny smak. Ponadto jest też dłużej świeże niż białe pieczywo. Dla tych, którzy jednak wolą biały chleb, można dodawać warzywa do swoich kanapek, co na pewno zwiększy zawartość błonnika w spożywanym posiłku. Niektórzy dietetycy twierdzą, że powinno się jeść codziennie zarówno pieczywo jasne jak i ciemne. Białe pieczywo najlepiej spożywać rano, gdyż jest bogate w węglowodany, które dodadzą siłę na początek dnia.:)

Ja osobiście nie jadam pieczywa już od paru miesięcy, nie stanowi to dla mnie większego wyzwania. Zastępując chleb najczęściej waflami ryżowymi oraz różnego rodzaju musli cieszę się doskonałym samopoczuciem. :)