Jedzenie, które pomaga w walce z wysokim cholesterolem.

Coraz więcej ludzi ma problem z cholesterolem. Dowiedz się już dziś jak go uregulować i dbać o prawidłowy jego poziom we krwi.

Jedną z najczęstszych przyczyn udaru mózgu jest zbyt wysoki poziom cholesterolu w naszym organizmie.

Obecnie istnieje nie mało osób, którzy mają takie problemy w powodu niezdrowej diety bogatej w produkty o wysokiej zawartości tłuszczu, soli czy też cukru.

Nie jest to problem dotyczący wyłącznie dorosłych, gdyż według danych WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) co roku wzrasta liczba dzieci i młodzieży, które zaczynają mieć problemy z chodzeniem, pieczeniem, kłuciem w klatce piersiowej, dusznościami, zawrotami głowy czy też drętwieniem kończyn, są to wszystkie oznaki wskazujące, że jest coś nie tak, że to poziom cholesterolu jest niewłaściwy.

Cholesterol dzieli się na dwa typu: lipoprotein o wysokiej gęstości (HDL – dobry cholesterol) i o niskiej gęstości (LDL, czyli zły cholesterol). HDL jest naturalnie produkowany przez organizm i usuwa cholesterol z tętnic zwracając go do wątroby. Zły cholesterol gromadzi się w ścianach tętnic wieńcowych, tworząc płytkę co utrudnia przepływ krwi do serca. Wówczas zapchane lub zablokowane tętnice stają się bardziej sztywne i twarde, co występuje przy miażdżycy.

Co jeść

Osobom z wysokim poziomem cholesterolu zaleca się całkowite unikanie niezdrowej żywności, typu: hamburgery, napoje gazowane, smażony kurczak w tłuszczu, słodycze i ciastka, oraz produkty bogate w sól, cukier, etc.

Nie ma jednak konieczności, aby pozbawiać się wszystkich smacznych zakąsek, w celu zmniejszenia poziomu cholesterolu. Odbywa się to poprzez ćwiczenia oraz spożycie pokarmów, takich jak: warzywa i owoce (bogate w błonnik), pełne ziarna, oleje roślinne, które są w awokado, oliwki i oleje, nasiona (sezam, siemię lniane), orzechy (włoskie, laskowe oraz migdałów w małych ilościach), ryby (niesmażone) i diety o niskiej zawartości tłuszczu oraz kalorii.

Zamiast wypicia soku pomarańczowego lepiej jest zjeść całego pomarańcza, gdyż owoc zawiera 6 razy więcej błonnika niż cztery uncje soku, (uncja ok. 28 g). Także zaleca się spożywanie dużej ilości ryb, bogatych w kwasy omega 3, takich jak: makrela, pstrąg, śledź, sardynki, tuńczyk i łosoś. Najlepiej pieczone lub palone.

Najwięcej cholesterolu zawierają kiełbasy (te, które mają więcej tłuszczu, a mniej mięsa), skóry drobiu (np. kurczak z rusztu), tłuszcz w produktach mlecznych oraz produkty przygotowane z olejów uwodornionych lub częściowo uwodornionych (są bogate w trans kwasów tłuszczowych).