Bezpieczeństwo w parkourze – (koncentracja, itp.)

O czym należy jeszcze pamiętać jeśli mowa o bezpieczeństwie? W poprzednich postach czytaliście o rozgrzewce, odpowiednim ubiorze, o sprawdzaniu terenu i bezpieczeństwie innych jak i również zachowaniu odpowiedniej kultury. Oczywiście to wszystko jest bardzo ważne, aczkolwiek jedną z najważniejszych zasad jest koncentracja, nastawienie do danego skoku oraz zwracanie uwagę na aktualny stan zdrowia.

Koncentracja:
Warto poświęcić chwilę tuż przed samym treningiem na skupienie się i zastanowienie nad tym, co będziemy wykonywać. A to pozytywnie wpłynie na naszą koncentrację. Podczas biegu powinniśmy być w pełni skoncentrowani a każdy nasz ruch czy trick musi być przemyślany. To właśnie koncentracja zapewni nam 100 % dokładności wykonania vaultów oraz bezpieczeństwo. Zdecydowana większość wypadków jakie przytrafiają się traceurom jest spowodowanych brakiem koncentracji. Czasem jedna chwila nieuwagi może zakończyć naszą karierę z parkour.
Jeśli pierwszy raz wykonujemy jakiś trick nie możemy nastawiać się do tego w sposób: „Uda się albo nie, w najgorszym wypadku trochę poboli…”. Takie podejście może zakończyć się dla nas i nasze zdrowia nieprzyjemnie. Zatem koncentracja jest podstawą bezpieczeństwa.
Jeśli natomiast wahamy się przed danym skokiem, jest to znak, że nie powinnyśmy tego elementu wykonywać. Czasem strach może nam przeszkodzić w koncentracji i odpowiednim przygotowaniu, jeśli się boimy to powinnyśmy sobie odpuścić i wrócić do niego kiedy już będziemy gotowi i sprawniejsi, gdyż skok, przed którym mamy jakieś wątpliwości często jest przyczyną nieudanego upadku.

Nasze przyzwyczajenia:
Przyzwyczajenia są jednym z największych problemów do przezwyciężania dla traceurów czy innych sportowców. Jeśli przyzwyczaimy się do tego, że zawsze nam się udaje i tym razem też tak będzie, to spowoduje to, że stracimy zdolność do koncentracji, przecież nigdy nie wiadomo czy każdy skok zakończy się bezpiecznym lądowaniem. Nikt nie da nam gwarancji, że wykonywane po 1000 razy vaulty dopracowane do perfekcji następnym razem też będą pomyślne. Każdy skok musi być traktowany indywidualnie, a na bok powinnyśmy odłożyć przyzwyczajenia, gdyż impulsywne wykonywanie przeskoków może stać się przyczyną wypadków. Zawsze mamy być czujni i skoncentrowani na tym co robimy. Zapomnijmy o naszych złych przyzwyczajeniach.

Zwróćmy uwagę na nasz aktualny stan zdrowotny:
Jeśli mamy jakiekolwiek dolegliwości nie możemy wybierać się na trening. Bowiem zwykły ból głowy, itp. obniży naszą formę oraz spowoduje spadek koncentracji, która jest podstawą. Ćwiczenie podczas, gdy nasz organizm jest osłabiony (choroba, przeziębienie) jest bardzo ryzykowne, dlatego też powinniśmy je sobie odpuścić, aż odzyskamy formę. Jeśli nabawiliśmy się kontuzji, powinniśmy wyleczyć ją do końca zanim wyruszymy na trening. Dodatkowe nadwyrężanie chorej części ciała może mieć za sobą poważne konsekwencje. Warto więc zrezygnować z paru treningów i wyleczyć się do końca, niż nabawić się dolegliwości, które będziemy musieli leczyć przez dłuższy okres, czy też znaleźć się w szpitalu.

c.d.n.