Bezpieczeństwo w parkourze (odpowiedni strój oraz rozgrzewka)

Zdecydowanie każdy który, zaczyna przygodę z parkour dbając o bezpieczeństwo swoje i innych powinien przeczytać ten artykuł. Ufam, że Ci którzy zrobią to solidnie przemyślą jego zawartość, co więcej zaczną stosować się do kilku wskazówek.
Zapewne ta niezwykła sztuka polegająca na przebiegnięciu z punktu A do punktu B po linii prostej jest sztuką „wyzwolenia”, która daje nam poczucie wolności oraz wrażenie, że nic nas nie ogranicza. Jakim wspaniałym uczuciem jest to kiedy nic się innego nie liczy, tylko po prostu biegniesz, biegniesz do celu pokonując barierki, murki, poprzeczki. Skupiasz się, nie myślisz o niczym innym pokonując swoją trasę, a gdy osiągasz cel czujesz niezmierną satysfakcję, o której wiedzą tylko Ci którzy kochają parkour.


Większość odpowiedzi ludzi na temat parkour jest negatywna, a ogólna opinia publiczna zakłada, że jest to sport niezmiernie niebezpieczny, stąd nazywany też głupim. A stąd taka opinia? Dlatego, że coraz częściej słyszymy o wypadkach podczas treningu. Z racji tego, że parkour można zaliczać do sportów ekstremalnych, gdyż wiąże się z nim pewne niebezpieczeństwo powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Ryzyko pojawienia się wypadków możemy zminimalizować poprzez przestrzeganie pewnych zasad. Mowa tu o zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą nam na bezpieczny, rozsądny bieg. Zatem, zacznijmy od początku:

Odpowiedni strój:
Traceur wybierając się na trening musi zapewnić sobie odpowiedni sprzęt, czyli luźne i wygodne ubranie, które nie będzie ograniczać ruchów oraz wygodne obuwie sportowe. Strój jest niezwykle ważny gdyż, nieodpowiedni może krępować ruchy ciała, jak i również przeszkadzać w pokonywaniu przeszkód. Lepiej zrezygnować z noszenia kapturów, gdyż łatwo nimi o coś zahaczyć. Nakrycie głowy nie powinno zasłaniać widoczności, a spodnie nie mogą krępować ruchów. Przykładowo, gdy wykonujemy dany vault ograniczenia ruchowe mogą zaważyć na poprawności oraz bezpieczeństwa wykonania. Propos obuwia, najlepiej, gdy są to buty biegowe, ze specjalnie wyprofilowaną podeszwą, która w pewien sposób odciąży stawy, gdyż bez dodatkowej amortyzacji opadając na ziemię po skoku możemy być narażeni na kontuzję, a nawet poważny uraz. Dodatkowo dobrym rozwiązaniem jest włożenie specjalnych wkładek korekcyjnych, które sprawdzą się przy skokach z dużych wysokości, w większej części zamortyzują lądowanie. Teraz nie odczuwamy bólu związanego z przeciążeniem stawów, aczkolwiek możemy poczuć to za kilka lat. Dlatego też, im bardziej obuwie odciąży stawy, tym lepiej będzie dla nas. W parkour złym wyborem na pewno będą trampki czy halówki, ponieważ w nich łatwo o stłuczenie stopy, co niestety wiążę się w wielkim bólem oraz przerwaniem treningów na pewien czas. Dość istotną rzeczą są również rękawiczki. Najlepiej wybrać rękawiczki rowerowe, które posiadają antypoślizgową warstwę.

Trening a rozgrzewka:
Istotnym elementem treningu jest rozgrzewka. Jeżeli wszystkie partie działa nie są wystarczającą rozgrzane nasza sprawność fizyczna będzie znacznie słabsza oraz możemy narazić się na kontuzje. Wówczas nasz trening stanie się mniej efektywny. Brak rozgrzewki może być przyczyną poważnej kontuzji, bądź może doprowadzić do wypadku. Warto więc zafundować sobie porządną rozgrzewkę, poświęcając 20 minut, gdyż jej brak niesie ze sobą negatywne konsekwencje.

Aby być dobrze przygotowanym do parkouru w trosce o bezpieczeństwo swoje i innych nie wystarczy tylko odpowiedni strój rozgrzewka, należy również pamiętać o sprawdzaniu terenu, koncentracji oraz wszystkim innym o czym możesz przeczytać w następnych artykułach. Zachęcam do przeczytania kolejnych publikacji i kto wie może kiedyś spotkamy się na miejscówce.