Dlaczego warto biegać? – Korzyści biegania z aspektu fizycznego.

Wzmocnisz serce i zawał Ci nie grozi.
Systematyczne bieganie ma pozytywny wpływ na wzmocnienie serca i układu krążenia. Serce, jak każdy inny mięsień, aby dobrze funkcjonowało musi być trenowane. U osoby nie wytrenowanej objętość serca to średnio 600-700 cm3, natomiast wysportowanej już 1000-1400 cm3. Te statystyczne dane odzwierciedlają skuteczność pracy serca i pokazują, że serce osoby nie wytrenowanej musi się znacznie więcej napracować, żeby przepompować taką samą ilość krwi.


Wytrenowany mięsień sercowy nie tylko ma mniej pracy z powodu swojej większej wydolności, ale także przerwy między poszczególnymi skurczami są dłuższe (40-60 uderzeń na minutę, a nie 70-80), dzięki temu w międzyczasie serce ma czas na pełne dokrwienie, co jest w głównej mierze ważne w trakcie wysiłku. Pamiętając też o tym, że wydolne serce znacznie lepiej potrafi ukrwić cały organizm.

Wzmocnisz system immunologiczny
Systematycznie biegający ludzie rzadko chorują, rzadko ulegają przeziębieniom i infekcjom ulegają oraz zdecydowanie łagodniej je znoszą. Szczególnie, gdy bez względu na pogodę biegają na świeżym powietrzu. To uodparnia organizm, hartuje go i poszerza tolerancję na gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego. Dzięki temu maleje podatność na depresje oraz złe samopoczucie, powodowane zmianami pogody.

Poprawisz wygląd i nastrój
Biegając opóźnisz procesy starzenia, zyskasz młodzieńczą sylwetkę i sprawność, gdyż skóra biegaczy jest młodsza niż ich wiek, głównie za sprawą lepszego ukrwienia. Przez godzinę biegania jesteś w stanie spalić około 900 kalorii. A dodatkowo wzmocnisz układ nerwowy oraz zwiększysz swój potencjał umysłowy. Sprawisz, że lepiej ukrwiony i dotleniony mózg zacznie wydajniej pracować.
Każdy ruch ma wpływ na centralny system nerwowy, który jest siedzibą uczuć, emocji i decyzji. W trakcie biegania w Twoim mózgu wytwarzają się endorfiny, „hormony szczęścia”, które działają przeciwbólowo, dają poczucie relaksu, zmniejszają niepokój, wpływają korzystnie na stan równowagi psychicznej. To dlatego wiele milionów ludzi na świecie jest uzależnionych od biegania.

Podsumowanie: Gdy biegasz:
* wzrasta objętość serca, pojemność jego jam i ścian
* zwiększa się gęstość naczyń kapilarnych mięśnia sercowego i innych mięśni
* zwiększa się ilość i wielkość mitochondriów (centra energetyczne komórki)
* zwiększa się ogólna objętość krwi
* przyspieszeniu ulega metabolizm spoczynkowy
* zwiększa się nasycenie krwi tlenem
* tętnice stają się bardziej elastyczne
* obniża się częstość skurczów serca w spoczynku i podczas umiarkowanego wysiłku
* obniża się ciśnienie skurczowe i rozkurczowe
* zwiększa się wydolność fizyczna
* zwiększają się zapasy energetyczne organizmu
* dochodzi do uaktywnienia się systemu immunologicznego (zwłaszcza przy wysiłkach o umiarkowanym charakterze)
* następuje przyhamowanie procentowego wypłukiwania soli mineralnych z kości
* obniża się stężenie cholesterolu całkowitego, głównie obniżenie frakcji LDL (tzw. złego cholesterolu) i po pewnym czasie podwyższenie frakcji HDL (tzw. dobrego cholesterolu)
* obniża się stężenia trójglicerydów.