Jeszcze raz o bezpieczeństwie w parkour – trening na własne możliwości.

W poprzednim artykule czytaliście o koncentracji, to jest bowiem ważny element, aczkolwiek powinniśmy pamiętać o wszystkich zasadach bezpieczeństwa, aby nasz trening stał się przyjemnym i bez kontuzji. Co jeszcze jest ważne?? Często trenując jakąkolwiek dyscyplinę słyszymy słowa trening tylko dla siebie, nie dla innych, musisz znać swoje możliwości, granice. Podobnie jest w parkour:

Trening dla siebie:
Sztuka parkour zapewne pomaga się nam rozwijać. Trenujmy zatem dla siebie, a nie dla innych. Podczas treningu liczy się tylko swobodny bieg, czerpanie maksymalnie korzyści zarówno w sferze fizycznej jak i duchowej oraz doskonalenie się. Pamiętajmy o tym, unikając trenowania, aby komuś coś ciągle udowadniać, bądź tam gdzie jest dużo widzów i innych traceurów, gdyż to dodatkowo nas kusi, aby pokazać co potrafimy. Takie popisy wiążą się zwykle z nieuwagą co szybko może prowadzić do wypadku. Zatem trenujmy dla siebie nie dla innych!

Trening, a własne możliwości:
Oprócz tego że trenujemy tylko dla siebie, jest to też trening na własne możliwości. A jak to wygląda w praktyce? Nie patrzmy na to co kolega potrafi, na to na co innych stać, patrzmy tylko na własne umiejętności i ograniczenia. Gdyż jakakolwiek próba ich przekroczenia może mieć tragiczne zakończenie. Jeśli czegoś nie potrafimy jeszcze wykonać nie możemy na siłę próbować, myśląc, a może nam się uda… Nie pozwólmy się prowokować osobom trenującym z nami, które w pewnego rodzaj sposób próbują nakłaniać do popełniania właśnie tego błędu. Ewolucje wykonujmy tylko wtedy, gdy jesteśmy na to gotowi, a nie pod presją.

Powinniśmy ćwiczyć tylko tyle na ile na daną chwilę nas stać, a treningi nie mogą być bardzo wyczerpujące. Jeśli nasz organizm daje sygnał, że jest już na wyczerpaniu powinniśmy zakończyć trening. Zdarza nam się sytuacja, że chcemy wykonać jeszcze jeden przeskok, ostatni i właśnie wtedy najczęściej ulegamy kontuzji. Jeżeli czujemy się zmęczeni to należy zakończyć trening, bo co za dużo to nie zdrowo.

Używki:
Nie wolno spożywać przed i w trakcie treningu środków odurzających czyli alkoholu czy jakichkolwiek narkotyków. Tego rodzaju używki spowodują brak koncentracji oraz brak trzeźwego umysłu, co może prowadzić do irracjonalnego oceniania sytuacji, bądź miejsca podczas skoku, a wszystko to może być przyczyną poważnych wypadków. Niektórzy mogą myśleć: Eh, jedno piwko nie zaszkodzi, bo mam mocną głowę”, a po piwku udaje się na trening. Jest to dość ryzykowne, gdyż jedno piwo ma bardzo duży wpływ na organizm, gdy jesteśmy zmęczeni. Podobnie jak odurzony narkotykami umysł przyczyni się o czym już wspomniałam do oceny sytuacji rozmijającej się z rzeczywistością, dodatkowo też mogą nam nieraz dodać odwagi, która najczęściej okazuje się zgubną. Obowiązuje Cię więc zasada: Piłeś? Brałeś? – Nie skacz!! a uchronisz się od popełniania błędów, których mógłbyś żałować do końca życia.

Wszystkie wymienione zasady zarówno tu jak i w poprzednich postach pomogą nam uprawiać bezpieczny parkour. Dzięki ich przestrzeganiu możemy zminimalizować ryzyko poniesienia kontuzji. Jeśli pokażemy, że parkour może być bezpieczny to może zmienimy ogólną opinię na ten temat, a kto wie może i kogoś zachęcimy do trenowania. Zamiast ograniczać parkour możemy go rozpowszechnić. Pamiętaj o szanowaniu zdrowia, gdyż mamy tylko jedno!