Treningi aerobowe cz. I

    Treningi aerobowe (tlenowe) – nazwa od sposobu w jaki organizm pozyskuje energię. W trakcie wykonywania ćwiczeń energia pozyskiwana jest w procesach spalania tlenowego. Podczas ćwiczeń tlenowych, krew jest w stanie dostarczyć odpowiednio dużo tlenu do mięśni, aby wystarczyło go do produkcji energii. A dzięki temu, mogą one pozyskiwać energię ze spalania takich związków jak tłuszcze czy białka. Dlatego też ten rodzaj treningu będzie najlepszym dla tych, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Przeciwieństwem treningu aerobowego jest trening anaerobowy, gdzie mięśnie pracują tak intensywnie, że krew nie wyrabia z dostarczaniem tlenu i aby zaspokoić niedobór energetyczny, w mięśniach odbywa się spalanie bez udziału tlenu. Organizm nie może wykorzystać tłuszczy w procesie spalania beztlenowego i aby dostarczyć mięśniom energii, spala głównie zmagazynowane cukry.

Mięśnie podczas treningu nie mogą być zbyt mocno obciążone, gdyż krew nie zdoła dostarczyć im dostatecznie dużej ilości tlenu. Trening aerobowy jest więc rodzajem wysiłku tlenowego o stałym, ale niewielkim zaangażowaniu siłowym mięśni.
Właściwie skonstruowane treningi aerobowe angażują duże grupy mięśni: mięśnie nóg, mięśnie pleców czy ramion, a nie przemęczają jednej konkretniej grupy mięśni. Wykonywane równomiernie i jednostajnie ćwiczenia nie przemęczają mięśni, jednak z drugiej strony są wystarczająco intensywne, żeby pobudzić krążenie i zmobilizować mięśnie do przyspieszonego metabolizmu.

W treningu aerobowym tętno nie może być zbyt wysokie, gdyż bardzo przyspieszone tętno to serce pracujące niezmiernie intensywnie, aby tłoczyć natlenioną krew do mięśni, w których brakuje tlenu. Z drugiej strony, aby trening był skuteczny, musimy jednak zmobilizować ciało to pracy.
Najefektywniejsze tętno dla ćwiczeń aerobowych to od 55% do 85% maksymalnego tętna.

zobacz też Treningi aerobowe cz. II