Ćwicz ze stepem – pierwszy krok

Step pojawił się w Ameryce w 1991 roku. Jest to niewielki stopień w formie platformy, który możemy podwyższać lub zniżać i na którym możemy wykonywać około 250 różnych ćwiczeń. Wysokość stopnia jest w granicach 10-25 cm.

Step aerobik to forma ćwiczeń aerobowych typu low impact o dużej intensywności. Celem treningu jest stymulacja układu krążenia i oddychania oraz pobudzenie przemian tłuszczowych w organizmie. Zajęcia stepu prowadzone w rytm muzyki zwykle trwają ok 60 min., z czego część aerobowa trwa 35 minut. 

Ćwiczenia na stepie doskonale działają na mięśnie nóg, pośladków, wzmacniają układ sercowo-mięśniowy, poprawiają kondycję, oraz pomagają stracić zbędne kilogramy. Zajęcia ze stepem przeznaczone są dla wszystkich, niezależnie od wieku i poziomu wytrenowania. Jednak nie zaleca się ćwiczeń na stepie osobom mającym problemy ze stawami, oraz kręgosłupem, gdyż zbytnio obciąża kolana, biodra i kostki.

Podwyższenie stepu powoduje zwiększenie intensywności wysiłku, co wiąże się również z większym wydatkiem energetycznym. Jednakże istnieje ryzyko dyskomfortu podczas schodzenia ze stepu, co sygnalizuje, że step ustawiony jest zbyt wysoko.

Po każdych ćwiczeniach na stepie należy pamiętać o rozciąganiu mięśni ud oraz łydek, jak i ścięgien biodrowo-udowych i Achillesa, ponieważ te właśnie grupy mięśni i ścięgien są w dużym stopniu obciążone podczas ćwiczeń. Celem stretchingu (rozciąganie) jest odnowa biologiczna mięśni, czyli oczyszczenie z produktów przemiany materii i zapobieganie urazom oraz dalszym kontuzjom. Mięsień dobrze rozciągnięty po treningu jest zdolny do późniejszej pracy mobilizując więcej siły i energii.

Już po kilku tygodniach ćwiczeń możemy poprawić naszą kondycję, ale także przyrost mięśni. Jeśli jest on za duży, należy obniżyć platformę stepu lub zmniejszyć ilość stepu w tygodniu.

Step należy do ćwiczeń bardzo intensywnych i wyczerpujących, należy więc mieć kontrolę nad wykonywanymi ćwiczeniami, najlepiej poprzez pomiar tętna, nie ma jednak potrzeby kontrolowania tętna na każdych zajęciach, wystarczy raz na miesiąc.

zobacz również: Step – wskazówki i zagrożenia