Step – wskazówki i zagrożenia

Wskazówki:
1.Prawidłowa technika wchodzenia na step:

  • w każdym ćwiczeniu należy utrzymywać wyprostowaną sylwetkę, czyli klatka piersiowa wysunięta ku przodowi, szyja przedłużeniem kręgosłupa, prawidłowa postawa to warunek utrzymania równowagi mięśniowej oraz bezpieczeństwa ćwiczeń,
  • kąt pomiędzy udem, a podudziem w żadnym ćwiczeniu nie powinien być mniejszy niż 90 stopni,
  • wchodząc na stopień należy stale obserwować podłoże,
  • stopa powinna cała przylegać do podłoża, przy wchodzeniu na stopień, żadna jej część nie powinna wychodzić poza krawędź
  • podczas schodzenia najpierw kładziemy przedstopie, później piętę,
  • stopy na platformie należy stawiać cicho i spokojnie, unikając ciężkiego uderzenia o stopień,
  • nie należy zbiegać lub zeskakiwać ze stepu, ponieważ bardzo poważnie obciąża to aparat więzadłowo-stawowy i grozi to nawet kontuzją,
  • schodząc ze stopnia należy pamiętać o prawidłowej odległości, przynajmniej na długość stopy od stepu,
  • nigdy nie należy wchodzić na stopień do niego plecami, ze względu na brak kontroli wzrokowej stopnia,
  • zejście ze stopnia w przód uznane jest za niebezpieczne, gdyż wykorzystywana jest tam praca mięśniowa wbrew kierunkowi napięcia mięśnia, czyli ekscentryczna, z reguły nie używana.

2. Zagrożenia na stepie:

  • wysokość stopnia (stosownie do wzrostu) – step nie powinien przekraczać 20 cm wysokości dla osób średniego wzrostu i średnio wysportowanych,
  • podskoki – w zależności od intensywności, częstotliwości i wysokości naskoku wzrasta obciążenie na staw biodrowy, kolanowy i skokowy,
  • technika – złe ułożenie stopy na stepie powoduje zwiększenie ryzyka kontuzji,
  • pięta poza stepem – nadmierne rozciąganie ścięgna Achillesa prowadzące do zapalenia,
  • podskakiwanie i odbijanie się od stepu oraz zeskakiwanie – prowadzą do pęknięcia, złamania, zapalenia ścięgna palucha, zapalenia kłębu stopy, zapalenia trzeszczek,
  • wysokość stepu – im wyższy step tym większe ryzyko obciążeń w stawie kolanowym, więzadle rzepki. Kolano dostosowując się do wysokości stepu wykonuje zgięcie poniżej 90 stopni, co pozostaje kontuzyjne. Im wyższy step tym większe ugięcie w stawie palucha, podczas zejścia obciążenie przenosi się na inne topograficzne obszary stopy, a w rezultacie na kończynę dolną, jej obręcz i ostatecznie na sam kręgosłup.