Czy mniej snu może powodować otyłość?

Czy niedobór snu może być przyczyną pojawienia się nadwagi i otyłości? Zbyt mała dawka snu może źle wpłynąć na procesy przemiany materii, na nasze samopoczucie oraz spowodować zmniejszenie energii do działania, bądź jej całkowity brak. Okazuje się bowiem, że nie tylko czynniki takie jak złe odżywianie, np. w postaci “śmieciowego jedzenia”, czy też zbyt kalorycznych niezdrowych posiłków, stres i choroby sprzyjające otyłości, ale też niedobór snu może przyczynić się do zwiększenia naszej wagi.
A to dlaczego tak się dzieje? Ponieważ niedobory snu zaburzają poziom jednego z najważniejszych hormonów regulujących apetyt i masę ciała, tj. grelina – hormon peptydowy wydzielany przez komórki żołądka. Grelina pobudza apetyt, a jej poziom rośnie przed posiłkiem.

Z powodu braku snu człowiek staje się bardziej rozdrażniony, nerwowy, zmęczony i bez energii, a co za tym idzie, częściej też sięga po jedzenie, a jeszcze częściej po same słodycze, aby “doładować akumulatory” i choć na moment poprawić swoje samopoczucie. Zatem Ci, którzy starają się obniżyć wagę i cierpią z powodu braku snu będą mieli większe trudności, gdyż stres, brak aktywności fizycznej i zła dieta będą ten stan jeszcze bardziej pogłębiać.

Niedobór snu jest wciąż narastającym problemem, bo już ponad 28 % dorosłych śpi 6 lub mniej godzin. Na podstawie badań stwierdzono, iż u osób z bezsennością występują zakłócenia procesów kontrolujących równowagę energetyczną organizmu, co może odpowiadać temu, że w miarę upływu czasu osoby te systematycznie tyją.

Jest to kolejny dowód na to, że dobry sen jest niezbędny dla zdrowia.

Jeżeli się nie wysypiasz, możesz dostarczać za dużą ilość kalorii, a tym samym będziesz bardziej narażony/a na nadwagę oraz otyłość.