Jak zwalczyć bezsenność?

Bezsenność jest to coraz częstszym problemem, który spotyka wielu, niezależnie od wieku oraz profesji jakimi się zajmujemy. Niespokojne i nieprzespane noce stają się udręką, a rano jesteśmy zaspani, zniechęceni do życia i myślimy tylko o tym, aby to odespać. Jak uporać się z tym problemem, by rano obudzić się wyspanym i wypoczętym?

1. Zdefiniuj problem

Zastanów się co może być przyczyną Twojej bezsenności? Być może masz jakiś problem, o którym ciągle myślisz i nie możesz zasnąć. A może masz jest to związane z jakąś dolegliwością, problemy z sercem, nerwicą, depresją, itp. A może po prostu miałeś bardzo aktywny dzień i potrzeba trochę czasu nim uspokoisz organizm, abyś mógł normalnie zasnąć? Pomyśl o tym, bo być może trzeba będzie się udać do lekarza, jeśli to ma przyczynę chorobową.

2. Odżywiaj się zdrowo

Zaburzony system odżywiania się, niedobór, bądź nadmiar jakiegoś ze składników, może być przczyną różnych dolegliwości. Bezsenność jest tylko jedną z nich, bądź po prostu towarzyszącą przy innych poważniejszych. Niedobór witaminy B1 bądź B6 może powodować bezsenność.

3. Nie jedz przed snem nie objadaj się

Podjadanie ciężkostrawne potrawy tuż przed położeniem się spać nie tylko sprawi, że będzie dokuczać Ci bezsenność, ale też negatywnie wpłynie na twoje zdrowie, samopoczucie, a nawet wagę. Najlepiej jest zdjadać ostatni posiłek ok. 2 godziny przed snem, nie później.

4. Zwróć uwagę na to co pijesz

Być może w ciągu dnia pijesz zbyt duże ilości kawy, bądź alkoholu, co przyczynia się do twojej bezsenności. Nadmiar herbaty również może ją powodować. Pomyśl czy któreś z wymienionych nie nadużywasz zbyt często. Jeśli bezsenność Ci doskwiera możesz zatem pić melisę, parzyć rumianek i pić zieloną herbatkę.

5. Nie ćwiczyć tuż przed położeniem się spać

Seria brzuszków wykonana późnym wieczorem, czy trenowanie na rowerku może więcej zaszkodzić niż pomóc. Nie ćwicz przed położeniem się spać. Najlepiej, abyś ćwiczył do godziny 21:00, a później już nie planował żadnego treningu. Późniejsze trenowanie jedynie niekorzystnie wpłynie na Twoje zdrowie, gdy pobudzony i zmęczony po treningu przez długi czas nie będziesz mógł zasnąć. Potrzeba trochę czasu, abyś wyrównał tętno, usmokoił organizm, a może się okazać. że kładąc o 23:00 nie będziesz mógł spać przez pół nocki.

6. Nie oglądaj telewizji, ani nie czytaj w łóżku

Zero telewizji i zero czytania w łóżku. Łóżko ma jedynie się kojarzyć ze snem i z odpoczynkiem. Jeśli planujesz obejrzeć fajny kryminał, lub ciekawą książkę, to usiądź, w fotelu jest równie wygodnie, a nawet lepiej.:)

7. Kładź się kiedy jesteś śpiący

Jeśli nie możesz zasnąć przez najbliższe 15 minut to wstań i zrób coś, przeczytaj rozdział książki, albo nowy artykuł na www.trening-fitness.pl :)

8. Poukładaj sobie wszystko

Staraj się zrobić wszystko co masz do zrobienia w danym dniu. Będziesz miał poczucie spełnienia oraz satysfakcji. Wrażenie świętego spokoju, że dane sprawy już zamknąłeś. Często, gdy nie zrobimy czegoś kładąc się do łóżka myślimy o tym. A może ja jeszcze wstanę i to dokończę? To źle, że nie zadzwoniłem do przyjaciela i nie powiedziałem mu o tym i tym. A może jeszcze nie jest tak późno, może teraz zadzwonię? itp.

9. Zadbaj o pozytywne myśli

Przed zaśnięciem pomyśl o czymś miłym, pomyśl o swoich marzeniach, albo o tym co dobrego Cię dziś spotkało. Ja na przykład wyznaczam sobie cele, przepisuję swoje najważniejsze cele wieczorem, niekiedy przyśni się coś z tym związanego, a często też budzę się rano z pomysłem gotowym do wdrożenia w życie.