Skip to main content

Zmiana sylwetki i poprawa kondycji. Od czego zacząć ćwiczenia na siłowni?

Jeśli zależy nam na efektywnym treningu dostosowanym do naszych potrzeb oraz oczekiwań, najlepiej skorzystać z pomocy osobistego trenera. Specjalista, zapoznając się z Twoimi celami, takimi jak spalanie tkanki tłuszczowej, wymodelowanie sylwetki czy też wzmocnienie mięśni oraz poznając Twój aktualny stan zdrowia, włączając kontuzje czy choroby, będzie mógł dobrać właściwy dla Ciebie trening. Wówczas odpowiednie ćwiczenia będziesz realizować pod czujnym okiem trenera, a taka asekuracja Ci się opłaci.

Od czego zacząć trening na siłowni? Zajęcia z trenerem przede wszystkim obejmują rozgrzewkę, głównie wykonuje się ją na urządzeniach kardio. W późniejszych etapach przechodzimy do ćwiczeń wzmacniających, które obejmują poszczególne partie mięśni. Natomiast na zakończenie wykonuje się niedługi trening na urządzeniach takich jak np. rowerek, orbitrek, wioślarz,  bieżnia, oraz ewentualne rozciąganie.

Pierwszy trening na siłowni

Rozpoczynając nasze ćwiczenia na siłowni, wybór indywidualnego treningu może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Instruktor zajmuje się bowiem nie tylko ułożeniem planu treningu, ale też objaśnia działania maszyn oraz urządzeń. Korzystając samemu ze sprzętów i mając skromną wiedzę, można popełnić wiele błędów w ćwiczeniach. Dodatkowo trener pomaga w doborze odpowiedniego do Twoich możliwości obciążenia, czuwa nad dokładnością wykonywanych przez Ciebie treningów. Parę indywidualnych zajęć wystarczy, aby ćwiczyć poprawnie i samodzielnie. Należy pamiętać, aby pierwszy trening na siłowni nie był zbyt długi oraz przesadzony. Całe nasze ciało, jak i organizm będzie narażony na nowe wyzwania, dlatego też dajmy mu czas na oswojenie się z większym wysiłkiem i czas na regenerację. 

Często przed rozpoczęciem treningów na profesjonalnym sprzęcie, w naszej głowie pojawia się pytanie: czy warto chodzić na siłownię? Zatem, jeśli chcesz uzyskać szybkie i długotrwałe efekty, podjęcie decyzji o profesjonalnych treningach będzie najlepszym wyjściem. Dodatkowo wykupienie karnetu zmotywuje nas do regularnych treningów. 

Jakie efekty daje siłownia? Zalety treningu na maszynach 

Korzystanie z siłowni ma w sobie wiele plusów. Istotną zaletą jest to, że profesjonalne ćwiczenia  umożliwiają pracę nad wybranymi grupami mięśni. Skupiamy się na wyrzeźbieniu tych partii, na których nam zależy, dzięki czemu łatwiej uzyskujemy sylwetkę o odpowiednich proporcjach. Oprócz tego trening na siłowni poprawia elastyczność oraz siłę mięśni, przez co wyeliminujemy kontuzję.

Jakie jeszcze efekty daje siłownia? Kolejnym plusem jest regularność wykonywania ćwiczeń z odpowiednio dobranym obciążeniem. Wpływa ona na poprawę wydolności organizmu, również w wielu przypadkach poprawia metabolizm, co łączy się z odchudzaniem. 

Jak ćwiczyć na siłowni? 

Jeżeli już zdecydowałeś się na indywidualny trening z instruktorem, nie musisz się o nic martwić, gdyż trener sam Ci wszystko przedstawi oraz podpowie. Natomiast jeżeli ćwiczysz sam, musisz pamiętać, aby wykonywać je w 1-2 seriach. Oczywiście wraz ze stopniem zaawansowania należy powoli zwiększać ilość powtórzeń. Osoby mniej wytrzymałe mogą sobie robić krótkie przerwy pomiędzy treningami  w celu wyrównania oddechu. Należy też pamiętać, aby obciążenie było dobrane w odpowiedni sposób. Wówczas nie może ono być za małe, gdyż nie uzyskamy efektów, jak i również nie może być za duże, ponieważ możemy przeciążyć mięśnie. Odpowiednie obciążenie sprawi, że ostatnie wykonane powtórzenie jest dość mocno odczuwane.

Treningi na siłowni nie tylko dla mężczyzn

Każda kobieta marzy o tym, aby jej sylwetka prezentowała się dobrze, a ciało było jędrne. Okres zimowy to dobry czas, aby pracować nad swoim wyglądem oraz formą. Wreszcie jest więcej czasu, żeby wziąć się za siebie i zacząć ćwiczyć. Im wcześniej się na to zdecydujemy, tym szybciej uzyskamy pierwsze efekty, a z nową sylwetką przywitamy wiosnę oraz wyczekiwane lato. 

Siłownia dla kobiet to idealne miejsce, które dzięki odpowiednim treningom pozwoli cieszyć się pięknym wyglądem. Im dłużej będziesz zwlekać to, tym trudniej będzie Ci się zmobilizować. Dlatego zacznij pierwsze ćwiczenia już dziś! Pamiętaj, że siłownia już nie kojarzy się z miejscem dla panów, czy tylko kulturystów, teraz również odnajdują się tam panie. Miejsce to staje się coraz bardziej modne wśród kobiet i jest ono w szeregu z najczęściej wybieranych zajęć fitness, zumba czy step. 

Kiedyś siłownia nosiła miano odstraszania kobiet, które bowiem myślały, że wiąże się ona jedynie z ciężkim treningiem. Koniecznością podnoszenia kilkunasto kilogramowych hantli oraz dużym obciążeniem sprzętu. Ogrom pań omijało siłownię szerokim łukiem, obawiając się rozrostu tkanki mięśniowej oraz pojawienia się rozstępów. Jak kobieta powinna ćwiczyć na siłowni? Właściwie dobrany trening zapewni harmonijną sylwetkę oraz sprężyste i elastyczne ciało. Od dawna trenerzy zachęcają i przekonują, że siłownia jest dla każdego, również dla dziewczyn. Tajemnica jednak kryje się we właściwym przygotowanym treningu. Warto dodać, że wykonywanie ćwiczeń o charakterze rekreacyjnym nie jest w stanie przekształcić kobietę w kulturystkę. 

Profesjonalna siłownia czy ćwiczenia w domu? 

Wiele osób decyduje się na zorganizowanie siłowni w domu, zakładając oczywiście, że mają do tego warunki i mogą sobie na to pozwolić. Kupując odpowiedni sprzęt sportowy, a nawet zatrudniając indywidualnego trenera, niewątpliwie oszczędzają swój czas niekoniecznie pieniądze, a trenowanie w naszej siłowni w domu jest na pewno komfortowe. Takie rozwiązanie wymaga znacznych nakładów finansowych i nie każdego na to stać. Jeśli masz w domu tylko rowerek albo orbitrek czy ławeczkę również możesz  trenować jak w fitness klubie, gdyż niekoniecznie potrzebujesz do tego wiele innych, drogich sprzętów. Efekty ćwiczenia w domu będą takie same jak w profesjonalnej siłowni z trenerem. Poza sprzętem, który już posiadasz w domu, możesz korzystać z niedrogich sprężyn, gum czy obciążników i ćwiczyć doskonale wszystkie partie mięśni. O tym poczytasz w kolejnych artykułach.

Profesjonalna siłownia czy w domu? Domowa siłownia ma wiele zalet, jak zostało wcześniej wspomniane nie ogranicza czasowo. Możesz korzystać w dowolnym dla Ciebie momencie, dodatkowo towarzyszy cisza, spokój oraz własna łazienka. Jednakże profesjonalna siłownia buduje charakterystyczną atmosferę sportu, wspólnego wysiłku oraz celu, co zapewne zachęca do ćwiczeń i motywuje. To właśnie trenowanie z innymi satysfakcjonuje bardziej, staje się większą rozrywką, daje poczucie wspólnoty, znajomi, z którymi wspólnie się wspieracie i pomagacie nawzajem.

Stereotyp siłowni niektórym ludziom, a zwłaszcza tym niebywającym na niej, kojarzy się z wszelkimi niebezpieczeństwami, np. takimi jak używanie nielegalnych sterydów, które w krótkim czasie pozwalają zbudować masę mięśniową, jednak niszcząc przy tym zdrowie.

Owszem, takie niebezpieczeństwo istnieje, jednak częściej są w użyciu suplementy diety, które w niczym nie szkodzą, a wspomagają organizm. Jednak przymusu tu nie ma, decyzja należy do samych zainteresowanych. Istotnym faktem jest to, że niedozwolone środki można zdobyć również w innych miejsca. Siłownia nie jest miejscem, gdzie spotykają się tylko i wyłącznie kulturyści, czy też napakowane „koksy”. Dziewczyny na siłowni, czy też osoby chcące poprawić swoją kondycję dla zdrowia to normalny widok. 

Dlaczego wybieramy siłownię?

Chodzenie na siłownię ostatnimi czasy staje się coraz bardziej modne. Jest to czasem chęć zaimponowania innym, a dla prawdziwych miłośników ćwiczeń tylko sposobem na własne zdrowie, kondycję, wysportowane ciało i wiele innych korzyści płynących z uprawiania sportów. Jest to też moda, do której warto zachęcać, którą warto naśladować i która nigdy nie przeminie, gdyż jest odpowiednia dla ludzi w każdym wieku. Najczęstszymi bywalcami są jednak młodzi mężczyźni, lecz nie brakuje też młodych kobiet. Natomiast osoby w średnim wieku oraz starszym nie są przekonani do tego typu miejsc, być może jest to spowodowane tym, że w okresie ich młodości nie istniała moda na taki aktywny sposób relaksowania się po pracy czy też nauce.

Siłownia jest miejscem, gdzie najchętniej przychodzimy w wolnym czasie. Wiele ludzi po prostu nie wyobraża sobie życia bez takiej aktywności. Jest to zarówno ruchowy sposób spędzania wolnego czasu, miejsce, które pozytywnie uzależnia i które łączy, gdyż jest to grupa ludzi ceniących sobie zdrowie, kondycję i dobry wygląd, jak i wreszcie jest stylem życia. Uzależnienie od codziennej dawki endorfin po treningu występuje nie tylko po zajęciach fitness, zumby itp., ale również po wyjściu z siłowni, kiedy to wyćwiczone mięśnie dają uczucie satysfakcji oraz niezmiernego szczęścia.

Pozwala nie tylko na kształtowanie sylwetki, ale i też charakteru. Mimo że jest to ciężka praca, która wymaga systematyczności, wytrwałości, wysiłku fizycznego, przełamywania własnych słabości oraz dobrej organizacji czasu jest też bardzo satysfakcjonująca. To właśnie praca nad swoją formą, oraz ciałem uczy nas samodyscypliny i wytrwałości w tym, co robimy, stajemy się wtedy bardziej słowni. Jeśli poradziliśmy sobie z różnymi przeciwnościami i dbaliśmy o systematyczności na siłowni, również będziemy systematyczni w naszej pracy oraz życiu prywatnym. Taka systematyczność wprowadzi zmiany w Twoim życiu oraz nauczy umiejętności rozplanowania sobie całego dnia, abyśmy mogli znaleźć czas na wszelkie nasze zadania i obowiązki. 

Czy siłownia jest zdrowa? Aktywność fizyczna uprawiana z głową, jest wręcz wskazana dla lepszego samopoczucia i poprawy zdrowia. Każdy z nas szuka w siłowni korzyści dla siebie, jedni wybierają ją jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, inni, by poprawić kondycję, a jeszcze inni, aby rzeźbić swoją sylwetkę czy też po prostu z nudów itp. Jednak jakikolwiek nasz powód do ćwiczenia na siłowni jest dla nas dobrym rozwiązaniem, aby zmotywować się i systematycznie ćwiczyć.

Trening na siłowni sukcesem do idealnej sylwetki

Główną motywacją, jaką się kierują miłośnicy siłowni, jest chęć posiadania dobrze ukształtowanej i wyrzeźbionej sylwetki nie tylko dla samych siebie, ale również dla płci przeciwnej. Zatem siłownia staje się skutecznym lekiem na kompleksy. Dziewczyny mogą wyrzeźbić zgrabną sylwetkę, a mężczyźni, nawet ci, którzy wyglądają bardzo szczupło, o delikatnej budowie mogą zyskać masę mięśniową oraz siłę fizyczną. Jednym z najczęstszych powodów pierwszej wizyty jest chęć zrzucenia nadwagi. I to właśnie pod okiem profesjonalisty, który zaplanuje najodpowiedniejszy cykl ćwiczeń oraz ustali dietę zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć efekty niż samotnie zmagać się ze zbędnymi kilogramami, ćwicząc w domu. 

Siłownia jest także dla tych, którzy są miłośnikami innych sportów, uprawiają jakąś dyscyplinę amatorsko czy też wyczynowo. Jest również świetnym przygotowaniem do aktywności fizycznej wymagającej kondycji, sprawności czy siły, bądź jest uzupełnieniem uprawianego dotychczas sportu. Może też stanowić dla nich “przeczekanie”, jeśli ich dyscyplina jest uprawiana sezonowo, np. kolarstwo, zimą siłownie są wręcz przepełnione takimi sportowcami. Nie chcą czekać do powrotu lata, dlatego też wybierają np. Zajęcia spinningowe albo po prostu sami komponują sobie plany treningowe. Takie uzależnienie od sportu jest wręcz podziwiane przez innych.

Od którego roku życia można chodzić na siłownię?

Dolna granica wieku ustalana jest wyłącznie w indywidualnych regulaminach siłowni. Coraz więcej młodych osób jest zainteresowanych podniesieniem swojej sprawności fizycznej, a także zadbaniem o prawidłową budowę ciała. Zatem od którego roku życia można chodzić na siłownię?

Najbezpieczniej można przyjąć, że wiek 16 lat, jest wiekiem bezpiecznym do regularnych ćwiczeń na profesjonalnym sprzęcie. Osoby młodsze również mogą brać udział w takich treningach, natomiast warto to ustalić z wykwalifikowanym trenerem. Specjalista dobierze odpowiednie ćwiczenia do wieku, tak aby nie były zagrożeniem dla organizmu. 

Brak komentarzy

Twój email nie będzie publikowany